Followers...

....

I like this 1! Please klik...

Saturday, March 19, 2011

Selamat Menjadi MahasisTUA!

Salam !
Semalam adalah pendaftaran bagi para guru-guru yang nak melanjutkan pengajian di peringat ijazah sarjana muda atau dengan kata lain Program Pensiswazahan Guru. Tempohnya adalah dari 19 Mac 2011 - 19 Mac 2015. Ucapan kat title atas tu adalah seperti yang di ucapkan oleh wakil dari JPN. :)
Kebanyakan yang datang memang la yang "lama" skit tapi tak der la lebih dari 45 sebab program ni tak amik kalau umur melebihi 45. Yang lahir tahun 80-83 just ada dalam 9-10 orang je. Ok, let me story telling skit pasal pendaftran semalam. Bila check online, pendaftaran adalah pukul 9 pagi di IPKB. Tapi bila I sampai pukul 8.30 tu dah penuh kat dewan tu. Wah...bagus betul cikgu-cikgu ni. Semangat! :)
Then, I ni yang tak der kawan masuk la ke Dewan Wawasan dengan kontrolnya. =)
Pastu on the way tu ada la sorang akak ni. Nama nya Wan Mariati dari SK Mentera. Dia tegur I. Dia cakap dia pun tak der member yang dapat USM ni. Kebanyakan kawan dia yang mintak semua dapat IPG, OUM. So, kita ni kira senasib la kak. Saya ni dari 2 sekolah (SKKG & SKPB) pun tak der sorang pun yang dapat USM. Semua dapat OUM, UUM, KUSZA, UPSI and IPG. Pastu kitorang pun beratur la kat kaunter semakan sijil. Dalam 200 lebih yang datang hari tu...ada ke patut diaorang buat just 1 counter? Dah la nak semak sijil sorang2. Lambat la jadinya kan? Akak yang dok check sijil tu cakap "Duduk dulu cikgu, kita ikut row by row". So kami pun duduk la. Masa tu ada 2 orang je depan kami. Lepas kami duduk, ramai la pulak yang baru datang and terus beratur. Tak aci kan?Last2 pukul 11 lebih baru boleh kami register! Kena beratur di 3 jenis kaunter.
Kaunter 1 : Semakan sijil2
Kaunter 2 : Pembayaran wang pos RM150
Kaunter 3 : Amik surat tawaran ori and dapat beg kat bawah ni.
Ha...ni yang I dapat semalam. Nak tau apa ada dalam tu? Surat perjanjian antara Pegawai(kita la tu) dan KERAJAAN MALAYSIA, cetakan slide yang dia bagi taklimat, buku struktur PPG dan pen cap USM. :) Surat perjanjian tu perlu dihantar sebelum 7 April. So kena cepat2 la ni. I amik Pengajian Bahasa Inggeris.

Ramai kawan2 yang tanya, camner I dapat USM? Ntah la...I pun tak tau diorang buat pemilihan camner. Sebenarnya program ni adalah kelolaan UPSI tapi diorang sub-kan ke IPTA/IPTS lain sebab tak cukup tenaga pengajar kot. Kan nanti tahun 2015, kerajaan nak semua guru siswazah. So, I punya ni under USM. Nanti akan belajar kat kampus Kubang Kerian setiap ari Sabtu (about twice a month). Dan selebihnya cuma belajar sendiri (online) and buat assignment. Bulan Julai ni dah ada 1st exam untuk semester 1. So fast rite? Boleh ke I buat ni? Huish...nampak cam stress je...Insya'Allah...Boleh kot...kawan2 semua...wish me luck k.

*p/s: Kepada kawan2 yang dah abis belaja tu, leh la tlg I kan? Hehehe...
=)

2 comments:

su said...

Wahh tahniah! da daftar da sbg "mahasistua" hehehe...

kitorg dpt IPG..11 jun baru nk gi daftar...

rase x sabar ni! takut ade..teruja ade...yelah da lama tgglkan dunia study ni pastu kene bljr balik..adehhh..hrp2 kita dpt habiskan tempoh pengajian kan?

salam kenal :)

Jihan Daud said...

TQVM! =)

Bukan 1 Jun ke? Rasanya 1 Jun. Try cek balik...takut nanti terlepas lak.

Tu r...arap2 kita berjaya.

Salam kenal jugak!
;)

I LoVe TuneTalk